Historia burzliwego związku najsłynniejszej pary aktorskiej minionej epoki. Elizabeth Taylor i Richard Burton poznali się na planie "Kleopatry". Ją nazywano najpiękniejszą kobietą świata, jego uważano za najbardziej seksownego żyjącego mężczyznę. Elizabeth kolekcjonowała klejnoty, Richard miał ambicję być aktorem wszech czasów. Wytrzymali ze sobą 10 lat, pędząc na karuzeli kariery. Przeplatały ją nominacje do Oscara, kłótnie, rozstania, alkoholowe ekscesy i próby podjęcia wspólnego życia na nowo. Po rozwodzie szybko znowu się pobrali. Zawsze przyciągający uwagę, zawsze na pierwszych stronach gazet. Utalentowani, piękni, wyjątkowi... i nie zawsze szczęśliwi. W filmie "Kto się boi Wirginii Woolf?" zagrali samych siebie: kochali się, kłócili, bili, nienawidzili, ale nie potrafili żyć bez siebie. Autorka patrzy z zachwytem, ale i krytycznie na nich oboje jako artystów, gwiazdy medialne i zwykłych ludzi. Analizując ten burzliwy związek z perspektywy każdego z bohaterów, stworzyła rodzaj podwójnej biografii, w której próbuje wyjaśnić ich zachowanie i decyzje odbiegające często od przyjętych norm i schematów. Christa Maerker pracuje jako dziennikarka filmowa dla najbardziej opiniotwórczych gazet i czasopism, jak "Weltwoche", "Frankfurter Rundschau", "Süddeutsche Zeitung", "Frankfurter Allgemeine Zeitung", oraz różnych stacji radiowych. Jest też krytykiem filmowym, scenarzystką, autorką biografii.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Błyskotliwa opowieść o twórcach i bohaterach filmu Śniadanie u Tiffany`ego. Na kartach książki pojawiają się znaczące postaci: pisarz Truman Capote, odtwarzająca główną rolę w filmie Audrey Hepburn, reżyser Blake Edwards, kompozytor Henry Mancini, a także drugoplanowo Marylin Monroe, Billy Wilder, Akira Kurosawa. Wasson wprowadza nas w epokę końca lat pięćdziesiątych w Ameryce, przed czasami Woodstocku, wolnej miłości i antykoncepcji, kiedy to niezbyt porządna dziewczyna - Holly Golightly - "unosząc brew, spojrzała na wskroś przez kraj i na dobre zmieniła modę, film i seks...".
Audrey Hepburn to jedna z największych ikon kina i popkultury. Wyobrażenie o niej jako o kruchej, nieskazitelnej istocie - w niewielkim stopniu pokrywa się z rzeczywistością. Wasson po raz pierwszy przedstawia nam prawdziwą kobietę, która w roku 1961 wstrząsnęła Ameryką, ujawnia mało znane fakty o filmie, o Trumanie Capocie, który desperacko chciał, aby główną rolę dostała Marilyn Monroe, o reżyserze Blake`u Edwardsie i jego dwóch wersjach zakończenia, o samej Hepburn, która czuta się wewnętrznie rozdarta między rolą matki i gwiazdy filmowej.
UWAGI:
Na okł.: Bestseller "New York Timesa".
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Trwająca trzynaście lat saga Burtonów to najbardziej nagłośniony i upubliczniony, osławiony i szkalowany romans swoich czasów. W rzeczy samej, ich dziesięcioletnie małżeństwo, zakończone rozwodem, ponownym ślubem i kolejnym rozwodem, nazywane było często przez prasę "małżeństwem stulecia". Zaledwie trzydzieści lat wcześniej książę Windsoru ożenił się z Wallis Simpson. Dla małżeństwa z tą amerykańską rozwódką z Baltimore zrezygnował z prawa do tronu Anglii. Opłakiwał go cały naród, ale książę i księżna Windsoru władali dalej swoim cichym imperium wśród zamożnej socjety podróżującej własnymi odrzutowcami, arystokratów, żigolaków, obracających się w międzynarodowym towarzystwie lwów salonowych, w kołyszącym się świecie jachtów, tanecznych parkietów, kasyn oraz domów i hoteli najbogatszych. Państwo Burton byli w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku tak sławni, że dorównać mogła im tylko ta książęca para, która wiedziała, jak to jest żyć czasem jak pariasi, płacić wysoką cenę za swoje wybory i do końca swoich dni żyć w odizolowanym od reszty świata luksusie. [fragment Przedmowy ]
UWAGI:
Bibliogr. s. 521-525.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Aktora z charakterystycznym dołkiem w podbródku podziwialiśmy w znakomitych filmach — w Pasji życia, Spartakusie, w Ostatnim kowboju... Niewielu z nas jednak wiedziało, że naprawdę nazywa się Issur Danielovitch Demsky i że przyszedł na świat w rodzinie ubogich żydowskich emigrantów z Ukrainy, jako "syn śmieciarza". W jaki sposób zdołał przeistoczyć się w jedną z czołowych gwiazd światowego kina, producenta filmowego, a także ambasadora dobrej woli Stanów Zjednoczonych — opowiedział w swej autobiografii. Zaskoczyła ona czytelników szczerością i stała się wielkim bestsellerem roku 1988. Sidney Sheldon nie krył wówczas zachwytu: "Jak Kirk Douglas śmiał napisać książkę tak dobrą jak Syn śmieciarza? W obronie własnej muszę się chyba przerzucić na aktorstwo".
UWAGI:
Filmogr. s. 334-336. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni